Hyppää sisältöön

Etusivu Ota oppi­misen ohjat omiin käsiisi!

Ota oppi­misen ohjat omiin käsiisi!

Aiheet

  • Jäsenetu
  • Opiskelu
  • Osaamisen kehittäminen

Tekoälyn ja automatisaation aikakaudella tiedot ja taidot vanhenevat ennennäkemätöntä tahtia. Miten pidämme osaamisemme tarvittavalla tasolla ja valmistaudumme samalla tulevaisuudenkin tarpeisiin? Toisilta tämä onnistuu helposti, kun taas toiset kipuilevat jo pelkästään ajan löytämisen kanssa. Mikä näitä ihmisiä sitten erottaa? Se, että oppimisesta ja taitojen kehittämisestä on onnistuttu luomaan tapa. 

”Luen yhden kirjan joka viikko.”

”Suoritan tutkintoa ja osallistun iltaluennoille lähes joka arki-ilta!” 

Onko hän superihminen? Miten hän ehtii, miten hän jaksaa? 

Hän voi olla kollegasi, ystäväsi tai pomosi. Todennäköisesti myös hänen aikansa on kortilla ja motivaatio välillä koetuksella. Hän kehittää itseään joskus vähemmän tai enemmän, mutta kehittää kuitenkin. Säännöllisesti. 

World Economic Forumin ”On the Future of Jobs” -raportin (2023) mukaan osaaminen happanee käsiin. Jopa kuusi kymmenestä (6/10) työntekijästä tulee tarvitsemaan koulutusta ennen vuotta 2027.

Toisin sanoen näillä työntekijöillä ei ole tarvittavaa tulevaisuuden osaamista, vaan pärjätäkseen he tarvitsevat uusien taitojen oppimista (upskilling) tai vanhojen taitojen päivittämistä (reskilling). Hyvä termi tässä yhteydessä on ”skills stability”, johon myös World Economic Forumin raportti viittaa. Megatrendien, kuten tekoälyn ja robotisaation, ikeessä tiedot ja taidot vanhenevat kiihtyvällä tahdilla. 

Kenen vas­tuu­lla oppi­minen sitten on?

Sinun, minun ja meidän. Yllä olevan esimerkin ihmiset eivät ole superihmisiä, mutta he ovat tehneet oppimisesta johdonmukaisen ja toistuvan tavan, ja he ovat ottaneet itse vastuun oppimisestaan. Olennainen tekijä on se, että he ovat luoneet rutiinin, joka perustuu heidän omiin tarpeisiinsa ja kokemuksiinsa.

Miten oppi­misesta sitten teh­dään tapa? 

Harvard Business Review’n artikkeli suosittelee aloittamaan selvittämällä, mitä ensinnäkin haluat oppia. Kun tavoite on tiedossa, tärkeintä on luoda käytännönläheinen tavoite. “Lue enemmän” on turhan laaja, eikä sitä voi seurata. Kokeile mieluummin tarkempaa kehotetta, kuten “Lue kahdessa kuukaudessa ainakin yksi tietokirja, joka käsittelee uutta aihetta”.

Muista myös seurata edistymistäsi. Tämä konkretisoi kehitystä ja muistuttaa tavoitteesta. Jos tapojen luominen on sinulle uutta, katso Eduhousen aiheeseen liittyvä koulutus aloittaaksesi. 

Joten, mihin sitä sitten tänä syksynä keskittyisi? Mitä uusia taitoja kannattaisi ottaa haltuun?

Vaikea kysymys. Hyvä tapa aloittaa on kartoittaa oma nykyinen osaaminen ja ne taidot, joita haluaisit oppia tai kehittää. Kuuluuko listaasi tärkeitä tulevaisuustaitoja? 

OECD Future of Education and Skills 2030 tutkimuksen mukaan tulevaisuuden taidoista tärkeimpiä ovat: 

  • Kognitiiviset ja metakognitiiviset taidot. Kriittinen ajattelu, luovuus, oppimaan oppiminen ja itsesääntely. 
  • Sosiaaliset ja emotionaaliset taidot. Empatia, itsetehokkuus, vastuullisuus ja yhteistyön taito. 
  • Käytännön taidot. Uuden tiedon hyödyntäminen käytännössä sekä viestintätekniikan laitteet ja ohjelmistot. 

Kaikkea ei tarvitse – eikä pidäkään – yrittää kehittää samanaikaisesti. Aloita pienestä, kehitä systemaattisesti ja tee oppimisesta osa arkeasi. Tässä auttavat esimerkiksi YTK Työelämän jäsenyyteen sisältyvät Eduhousen verkkokoulutukset!

Vieraskynä: Eveliina Laari, Koulutusvastaava, Eduhouse Oy 

Lähteet: 
World Economic Forum: The Future of Jobs 2023 
kolahduksia.com/charles-duhigg-the-power-of-habit 
Harvard Business Review: How to Make Learning More Automatic 
​​​​​​​OECD, Future of Education and Skills 2030: Conceptual learning framework