Hyppää sisältöön

Etusivu Täällä sinua varten

Täällä sinua varten

Meitä YTKlaisia on noin 200. Olemme Loimaalla, Turussa ja monilla muillakin paikkakunnilla etänä. Tehtävänämme on huolehtia sinun työttömyysturvastasi ja työelämäsi käänteistä, neuvoa ja opastaa. Työmme on monipuolista ja mielenkiintoista, mutta sykähdyttävintä meille kaikille on se, että voimme auttaa juuri sinua silloin, kun meitä tarvitset.

Tutustu meihin ja työhömme!


Leena Leino

Töissä YTK:n asiakaspalvelussa vuodesta 1998

”Olen tehnyt töitä YTK:n asiakaspalvelussa jo 25 vuotta. Olen hirveän onnellinen, että saan tehdä sellaista, mistä tykkään ja tunnen itseni hyödylliseksi. Työviikon aikana olen yleensä tekemisissä reilusti yli sadan jäsenen kanssa joko puhelimitse tai sähköpostitse.  

Parissa kymmenessä vuodessa jäsenten kysymykset ovat monimutkaistuneet huomattavasti. Aikanaan kysyttiin suht selkeitä juttuja, kuten maksupäiviä. Nyt kaikki sellainen löytyy Oma YTK:sta, ja kysymykset ovat laajempia ja yksilöllisempiä; on vuorotteluvapaita, muutosturvaa ja muuta. Tietysti myös jäsenmäärän kova kasvu sekä yhteiskunnan muutokset ovat vuosien varrella näkyneet työssäni.   
  
Periaate on kuitenkin pysynyt samana: tärkeintä on pyrkiä auttamaan asiakasta. Moni soittaa meille ensimmäisen kerran silloin, kun on jäänyt työttömäksi tai lomautetuksi, eikä se ole kiva tilanne. Usein kysytään perusteluja päätöksille tai selvennyksiä summiin.  
  
Asiakkaamme ovat hirmu mukavia ja yhteinen ymmärrys löytyy kyllä, kun rauhassa jaksan puhua ja selvittää. Olemme sellainen työttömyyskassan ikkuna ulospäin asiakkaiden suuntaan!” 


Jan Raho

Töissä YTK:n etuuskäsittelyssä vuodesta 2021

YTK:n etuuskäsittelijä Jan Raho

”Tämä työ vaatii huolellisuutta, soveltamistaitoa ja myös jonkinlaista paineensietokykyä. Jatkuvat lakimuutokset ovat minulle työn suola – koko ajan on uutta opittavaa!  

Suurin osa kohtaamisista jäsenten kanssa tapahtuu Oma YTK:n kautta; usein tarvitsen jotain lisätietoa hakemukseen liittyen. Täysin ymmärrettävästi tämä saattaa herättää tunteita asiakkaissa, koska heillä on huoli omasta toimeentulostaan – mutta pääsääntöisesti he kyllä nopeasti ymmärtävät kokonaistilanteen ja sen, että heidän asiaansa tässä ajetaan.  

Välillä jäsenet kertovat enemmänkin omasta tilanteestaan ja elämästään, mikä tuo inhimillisyyttä työhön. Jäsenet eivät todellakaan ole meille vain jäsennumeroita, vaan siellä on aina ihminen numeron takana.  

Nyt kun meillä on ollut ruuhkaa, osa ihmettelee, miksi emme vain palkkaa lisää ihmisiä. Mutta tämä työ vaatii niin paljon osaamista, että perehdytykseen menee puolesta vuodesta vuoteen. Emme voi siis vain vuokrafirmasta napata lisäkäsiä käsittelemään hakemuksia.”


  • meille saapui 616 431 päivärahahakemusta. Näiden perusteella maksoimme lähes 700 miljoonaa euroa päivärahoja.
  • puhelimemme soivat yhteensä 126 378 kertaa.
  • meille saapui 223 546 viestiä ja lähetimme niitä asiakkaillemme vielä enemmän, 281 148 kappaletta.
  • myös chattimme kävi kuumana. Sen kanssa keskusteltiin 42 968 kertaa.