Skip to content

Hem Här för dig

Här för dig

Ämnen

  • Personberättelse
  • YTK

Det finns cirka 200 av oss här på YTK. Vi finns i Loimaa, Åbo och på många andra ställen på distans. Vårt jobb är att ta hand om ditt arbetslöshetsskydd och hjälpa sig vid vändningarna i ditt arbetsliv, att ge dig råd och vägledning. Vårt arbete är varierande och intressant, men det mest spännande för oss alla är att vi kan hjälpa dig precis när du behöver oss. 

Lär känna oss och vårt arbete! 


Satu Eskola

Har arbetat som sakkunnig på YTK i ett par år, innan dess med förmånshandläggning och kundservice sedan 2015

”Jag arbetar som sakkunnig på en så kallad klinik. Vi hjälper förmånshandläggare och kundtjänstpersonal att lösa till exempel mer komplexa ärenden. I jobbet ingår också bland annat att sparra med våra medarbetare. Ibland jobbar jag också själv som förmånshandläggare eller med återkrav. 

Jag gillar verkligen jobbet. Det jag verkligen gillar med att arbeta på en klinik är att jag får interagera mycket med andra medarbetare och fundera på saker tillsammans. Det finns aldrig en tråkig stund i det här jobbet, eftersom det finns så mycket att göra. Komplexa fall är ofta sådana att många olika faktorer påverkar ansökan.  

Den senaste tiden har vi haft en anhopning av ansökningar, så jag har själv arbetat övertid för att försöka beta av ansökningarna. Det är ganska trevligt att jobba över ibland, när man vet att de sökande får sina pengar snabbare och våra handläggare får en lättare arbetsbörda.”


Anna-Leena Poskiparta

 Har arbetat på YTK sedan 2016

”Jag började på YTK i kundtjänsten och gick vidare till överklaganden. Sedan avancerade jag till en chefsroll och de senaste åren har jag varit specialist på arbetslöshetsersättning. Det är verkligen fantastiskt att jag har fått utvecklas så snabbt i min karriär. 

I mitt nuvarande jobb utbildar jag vår personal och hjälper dem med knepiga frågor om arbetslöshetsersättning och tillämpning av lagen. Jag är till exempel också med i grupper som diskuterar arbetslöshetskassans policy och kommenterar lagändringar. Jag gillar verkligen det här jobbet eftersom jag får interagera mycket med våra anställda och våra medlemmar. 

Jag har sett hur långa och komplexa processer är, till exempel när det gäller lagändringar. De kräver mycket förberedelser och många justeringar, men i slutändan försöker vi alltid göra det enklare för våra medlemmar. 

Utöver mitt specialistarbete försöker jag hantera några förmånsansökningar nästan varje dag. Det är viktigt att hålla kontakten med det faktiska handläggningsarbetet. Utan det skulle jag inte kunna hjälpa vår personal och våra medlemmar.”


Tiina Rauhakylä

Arbetar på YTK:s avdelning för förmånshandläggning från hösten 2023

”Jag har alltid varit intresserad av siffror, så jobbet som förmånshandläggare passar mig. Det finns tydliga lagar, men samtidigt måste man kunna tillämpa informationen på ett mycket mångsidigt sätt.  

Man behöver kunna mycket lagstiftning i det här jobbet, så introduktionen till arbetet görs noggrant. Nu börjar jag kunna arbeta självständigt, men jag lär mig hela tiden nya saker. Som tur är kan man alltid få stöd och hjälp: vår arbetsgemenskap är verkligen hjälpsam!   

Jag har själv varit arbetslös, så jag vet hur det är att vänta på att pengarna ska komma in på bankkontot. Jag försöker ge våra medlemmar så mycket vägledning som möjligt, eftersom jag vet hur viktigt det är när arbetslösheten slår till.   

Vikten av arbetet finns där hela tiden. Det är därför jag ägnar särskild uppmärksamhet åt noggrannhet och rättvisa. När jag gör mitt jobb med omsorg är det direkt kopplat till att medlemmen får sina pengar på sitt konto och att livet blir enklare.”


Päivi Kouki

Arbetar i YTK:s kundservice från januari 2022

”Jag började arbeta på YTK:s avdelning för förmånshandläggning, men efter ungefär sex månader flyttade jag till kundtjänsten, som passar mig bättre. 

Att arbeta med kundservice är som att öppna julpaket hela tiden: du vet aldrig vilken typ av fråga du kommer att få! Som regel är det väldigt grundläggande frågor, men ibland är det riktigt knepiga frågor. Faktum är att man hoppas att det då och då kommer att finnas tillräckligt många utmanande fall att lösa. 

Dussintals meddelanden och telefonsamtal besvaras under dagen. Ibland blir man till och med lite fast på att lösa dem: ibland har man redan avslutat sitt arbete, men känner att man bara behöver ”ett meddelande till”. 

Ibland går kundernas frågor ganska långt utanför YTK:s sakområde – men jag försöker förstås ändå hjälpa till om jag kan. Hur som helst försöker jag ge kunderna mer och svara på fler frågor än de kan ställa. 

Våra kunder uppskattar detta: i slutet av samtalet tackar de ofta mycket vänligt. Det känns verkligen bra när man har hjälpt till.”


Ella Salminen

 Arbetar på YTK med handläggning och återkrav av förmåner sedan 2017

”Jag började på YTK som kontorsassistent och arbetar nu med både handläggning och återkrav av förmåner. Som regel är våra kunder mycket positiva och förstående. Särskilt inom återkrav uppstår det ibland obehagliga situationer när man måste återkräva pengar, men det är mycket sällan man får några negativa kommentarer.  

Jag försöker alltid komma ihåg att tydligt förklara för den ansökande vad som är anledningen till vad och varför något behövs. Det är mycket förståeligt att det uppstår frågor när man plötsligt blir arbetslös eller permitterad.   

Dessa saker är inte enkla. Det är därför vi har regelbunden utbildning och repetitionskurser. Vi försöker se till att det inte blir några misstag och att processen går smidigt.  

Nu har vi haft fler ansökningar än vanligt, vilket har orsakat brådska. Men jag låter det inte påverka mitt eget arbete för mycket, jag gör mitt bästa med varje ansökan.”


Elina Raatikainen

Har arbetat i YTK:s avdelning för förmånshandläggning sedan år 2020

”När jag började arbeta på YTK för fyra år sedan var jag inte särskilt bekant med arbetslöshetsförsäkring eller utkomststöd. Jag hade tidigare arbetat på en bank. 

Så det var överraskande hur många saker som påverkar behandlingen av ansökningar och hur mycket man måste komma ihåg och veta. Jag antog att det skulle vara mycket mer automatiserat. Men varje ansökan och sökande är individuell. Vissa saker kan automatiseras, men det finns många saker som kräver mänsklig tolkning och klargörande.     

Vid årsskiftet skedde återigen lagändringar som påverkar handläggningen. Man måste vara vaksam och hålla sig uppdaterad om vad lagen säger vid varje given tidpunkt.    

Det finns många ansökningar att behandla nu, men jag tar inte stress av det. Det viktigaste är att göra jobbet noggrant och korrekt. Stämningen är riktigt bra trots brådskan: vi hjälper varandra, chattar och ringer varandra ofta, även om vi huvudsakligen arbetar på distans.” 


Johanna Pölkki

Har arbetat på YTK:s avdelning för förmånshandläggning sedan 2004

”Jag har gjort det här sedan jag var i tjugoårsåldern, och jag skulle inte kunna tänka mig att göra något annat. Det är underbart att YTK låter dig göra vad som passar en bäst.   

Under de tjugo år som jag har arbetat här har jag sett många förändringar, både inom juridiken och tekniken. Förr i tiden öppnade vi fortfarande kuvert och behandlade pappersansökningar!    

Ansökningarna visar att mycket arbete utförs nuförtiden mer varierat: deltid, tillfälligt, kontraktsarbete, lätt egenföretagande… 

Detta har också ökat mängden av detaljinformation som ska hanteras av handläggare. Detta är verkligen inte bara en fråga om att ”trycka på enter”.

Vissa sökande är verkligen förkovrade i arbetslöshetsärenden, andra är det inte. Det är också mycket förståeligt att dessa saker bara blir intressanta när arbetslösheten slår till.

Jag tänker mycket på medlemmarna och deras situation – ibland kanske för mycket. Jag vill alltid att pengarna ska betalas ut snabbt, men det är inte alltid möjligt av en eller annan anledning. Jag mår dåligt själv om jag inte får pengarna precis före jul, till exempel – även om det inte är upp till dig. Det viktigaste är att du gör ditt jobb noggrant, en ansökan i taget.”  


Saija Teppala

Arbetar i kundtjänsten på YTK från 2023

”Att arbeta i YTK:s kundtjänst är precis den utmaning jag trodde att det skulle vara när jag ansökte – och precis vad jag behövde. Jag ville ha ett kundservicejobb som gör skillnad och där man verkligen kan hjälpa människor.  

Utmaningen ligger i att man måste kunna en massa saker, och de är inte alltid enkla. Varje dag måste man tänka efter och själv ta reda på hur lagen är formulerad.   

Man måste kunna se medlemmens situation som en helhet, eftersom många saker är beroende av varandra, till exempel i en uppsägningssituation. Jag tycker att det finns ett väldigt stort ansvar i det här jobbet. Jag försöker vara noga med att inte ge fel råd och att inte missa något.   

De kanske mest komplexa situationerna är de som rör arbetsoförmåga. Det är svårt att ge riktigt exakta svar – även om det naturligtvis är vad medlemmen vill ha.  

Jag försöker se till att jag ger tydliga instruktioner och inte använder jargong. Jag försöker sätta mig in i den andra personens situation och tänka på hur du skulle känna om du hade ett stort behov av pengar. Det som är så fantastiskt är hur förstående våra medlemmar är mot oss också!”


Leena Leino

Har arbetat i YTK:s kundtjänst sedan år 1998

”Jag har arbetat i YTK:s kundtjänst i 25 år. Jag är mycket glad över att få göra något som jag gillar och som får mig at känna mig nyttig. Under en arbetsvecka brukar jag ha kontakt med långt över 100 medlemmar, antingen via telefon eller per e-post.  

Under de senaste tjugo åren har medlemmarnas frågor blivit betydligt mer komplexa. Det fanns en tid då folk frågade om relativt enkla saker som betalningsdatum. Nu finns allt detta på OmaYTK, och frågorna är bredare och mer specifika; det finns alterneringsledighet, omställningsskydd och så vidare. Naturligtvis har den snabba medlemstillväxten och förändringarna i samhället under årens lopp också haft en inverkan på mitt arbete.  

Men principen är den samma: det viktigaste är att försöka hjälpa kunden. Många ringer till oss för första gången då de blivit arbetslösa eller permitterade, och det är ingen trevlig situation. Ofta ber den som ringer om motiveringar till beslut eller förtydligande av belopp. 

I regel är våra kunder väldigt trevliga och vi kan hitta en gemensam förståelse när jag tar mig tid att prata och förklara. Vi är ett slags fönster för arbetslöshetskassan mot omvärlden!”


Jan Raho 

Har arbetat i YTK:s förmånshantering sedan år 2021 

”Det här jobbet kräver noggrannhet, tillämpningsförmåga och även viss förmåga att hantera press. För mig är de ständiga lagändringarna själva livets salt i jobbet – det finns alltid något nytt att lära sig!   
 
De flesta av mina möten med medlemmar sker via OmaYTK; jag behöver ofta ytterligare information om en ansökan. Det är helt förståeligt att detta kan vara känslosamt för kunderna eftersom de är oroliga för sitt uppehälle – men som regel förstår de snabbt den övergripande situationen och att deras ärende behandlas.   
 
Ibland berättar medlemmarna mer om sin egen situation och sitt eget liv, vilket ger arbetet en mänsklig touch. Medlemmarna är verkligen inte bara medlemsnummer för oss, det finns alltid en människa bakom numret.   

Nu när vi har haft en rusning med ansökningar undrar vissa varför vi inte bara anställer fler människor. Men det här jobbet kräver så mycket kompetens att det tar sex månader till ett år att utbilda folk. Så vi kan inte bara ta in extra personal från rekryteringsföretaget för att hantera ansökningarna.” 


  • Vi tog emot 616 431 ansökningar om dagpenning. På grundval av dessa betalade vi ut nästan 700 miljoner euro i dagpenning. 
  • ringde våra telefoner totalt 126 378 gånger. 
  • tog vi emot 223 546 meddelanden och skickade ännu fler till våra kunder, 281 148 st. 
  • var vår chatt blev också aktiv. Det chattades med den 42 968 gånger.