Skip to content

Hem Här för dig

Här för dig

Det finns cirka 200 av oss här på YTK. Vi finns i Loimaa, Åbo och på många andra ställen på distans. Vårt jobb är att ta hand om ditt arbetslöshetsskydd och hjälpa sig vid vändningarna i ditt arbetsliv, att ge dig råd och vägledning. Vårt arbete är varierande och intressant, men det mest spännande för oss alla är att vi kan hjälpa dig precis när du behöver oss. 

Lär känna oss och vårt arbete! 


Leena Leino

Har arbetat i YTK:s kundtjänst sedan år 1998

”Jag har arbetat i YTK:s kundtjänst i 25 år. Jag är mycket glad över att få göra något som jag gillar och som får mig at känna mig nyttig. Under en arbetsvecka brukar jag ha kontakt med långt över 100 medlemmar, antingen via telefon eller per e-post.  

Under de senaste tjugo åren har medlemmarnas frågor blivit betydligt mer komplexa. Det fanns en tid då folk frågade om relativt enkla saker som betalningsdatum. Nu finns allt detta på OmaYTK, och frågorna är bredare och mer specifika; det finns alterneringsledighet, omställningsskydd och så vidare. Naturligtvis har den snabba medlemstillväxten och förändringarna i samhället under årens lopp också haft en inverkan på mitt arbete.  

Men principen är den samma: det viktigaste är att försöka hjälpa kunden. Många ringer till oss för första gången då de blivit arbetslösa eller permitterade, och det är ingen trevlig situation. Ofta ber den som ringer om motiveringar till beslut eller förtydligande av belopp. 

I regel är våra kunder väldigt trevliga och vi kan hitta en gemensam förståelse när jag tar mig tid att prata och förklara. Vi är ett slags fönster för arbetslöshetskassan mot omvärlden!”


Jan Raho 

Har arbetat i YTK:s förmånshantering sedan år 2021 

”Det här jobbet kräver noggrannhet, tillämpningsförmåga och även viss förmåga att hantera press. För mig är de ständiga lagändringarna själva livets salt i jobbet – det finns alltid något nytt att lära sig!   
 
De flesta av mina möten med medlemmar sker via OmaYTK; jag behöver ofta ytterligare information om en ansökan. Det är helt förståeligt att detta kan vara känslosamt för kunderna eftersom de är oroliga för sitt uppehälle – men som regel förstår de snabbt den övergripande situationen och att deras ärende behandlas.   
 
Ibland berättar medlemmarna mer om sin egen situation och sitt eget liv, vilket ger arbetet en mänsklig touch. Medlemmarna är verkligen inte bara medlemsnummer för oss, det finns alltid en människa bakom numret.   

Nu när vi har haft en rusning med ansökningar undrar vissa varför vi inte bara anställer fler människor. Men det här jobbet kräver så mycket kompetens att det tar sex månader till ett år att utbilda folk. Så vi kan inte bara ta in extra personal från rekryteringsföretaget för att hantera ansökningarna.” 


  • Vi tog emot 616 431 ansökningar om dagpenning. På grundval av dessa betalade vi ut nästan 700 miljoner euro i dagpenning. 
  • ringde våra telefoner totalt 126 378 gånger. 
  • tog vi emot 223 546 meddelanden och skickade ännu fler till våra kunder, 281 148 st. 
  • var vår chatt blev också aktiv. Det chattades med den 42 968 gånger.