Miten vahvistaa työnhakijan itsetuntoa?
Blogi
Aiheet
- Työnhaku
- Työttömyys
Eräs jäsenemme kirjoitti toukokuussa tehdyn jäsenkyselymme palautteisiin näin:
”Työttömyydestä ja työttömistä käytettävä negatiivinen puhe on pahimmillaan työttömälle lamauttavaa. Työttömyys heikentää työttömän itsetuntoa, mikä näkyy usein pitkälle työelämään vielä työllistymisen jälkeenkin. Tämä näkyy esimerkiksi pelkona hankkiutua vaativampiin tehtäviin, vaihtaa työpaikkaa, palkkaneuvotteluissa jne. Tässä työttömyyteen liittyvän stigman purkaminen olisi tosi tärkeää!”
Olimme kyselyssämme pyytäneet ajatuksia siitä, minkälaista vastakaikua suunnitteilla oleva kampanjamme jäsenistössä herättäisi.
Itsetunnosta puhutaan nykyään paljon ja muistutuksena niille, joille kehityspsykologian opinnoista on jo tovi: itsetunto rakentuu lapsuudessa ja nuoruudessa monien rakennuspalikoiden avulla. Mutta itsetunto voi myös rapautua aikuisiällä. Negatiivisesti itsetuntoon vaikuttavat esimerkiksi sosiaalinen ulkopuolisuus, työttömyys tai arvostuksen puute työssä, haasteet parisuhteissa, perfektionismi, terveydelliset ongelmat, traumat, elämän kriisit tai vanheneminen. Näiden kautta yksilö, mutta myös yhteiskunta kärsii. Voi jopa vetää johtopäätöksenä, että itsetuntohaasteiden kautta yhteiskunnasta puuttuu yritteliäisyyttä, riskinottokykyä ja innovaatioita.
Yllä olevassa jäsenemme kommentissa tämä kaikki kiteytyy pysäyttävällä tavalla. Itsetunto rapautuu, se vaikuttaa työnhaussa jaksamiseen ja uudessa työssä onnistumiseen. Työttömyyden stigman purkamiseen liittyvässä vetoomuksessa on siis kyse todella tärkeästä asiasta! Jos pystymme aidosti vähentämään työttömyydestä yksilöille aiheutuvaa itsetuntohaastetta, se on valtava harppaus jopa kohti parempaa Suomea.
Onko vain työtön vastuussa itsetunnostaan?
Kun kysyimme asiasta jäseniltämme toukokuussa, ajatuksemme parhaillaan käynnissä olevasta kampanjasta oli jo idulla. Jäsenistössämme – noin 530 000 suomalaisen palkansaajan joukossa – on tälläkin hetkellä kymmeniä tuhansia, joilla itsetunto voi olla koetuksella työnhaun pitkittyessä. Näiden henkilöiden on jaksettava taistella joka päivä sen eteen, että se seuraava työpaikka löytyisi. Miten he siihen pystyvät, jos samaan aikaan me muut hiljaisesti ja välillä ihan sanoinkin paheksumme?
Entä sitten, kun se työpaikka löytyy ja työnhakija muuttuu työntekijäksi? Alun lainauksessa jäsen kiteyttää: ”[itsetunnon heikentyminen] näkyy usein pitkälle työelämään vielä työllistymisen jälkeenkin”. Miten työyhteisöissä ja henkilöstöstä huolehtimisessa varmistetaan se, että työnhaussa itsetuntonsa kanssa kamppaillut henkilö pääsee uudelle itsetuntouralle? Tai toisaalta, miten uskalletaan antaa riittävästi aikaa sille, että itsetunto ei lennosta nousekaan, vaan se vie jonkin aikaa? Silloin työyhteisöissä on maltettava rakentaa yhdessä luottamusta siihen, että työelämäkin kantaa, vaikka se ei sitä aiemmin tehnytkään. Tässä meillä jokaisella on mahdollisuus olla tukena ja apuna!
Palaute on ollut kannustavaa
Kyselyn yhteydessä saimme jäseniltämme vahvan mandaatin puhua heidän puolestaan tästä asiasta. Valtaosa jäsenistämme kokee, että juuri meidän YTK:na on tärkeää puhua tästä aiheesta ja olla positiivisen muutoksen airut.
Siksi on ollut liikuttavaa ja tärkeää saada myös aivan muilta ihmisiltä esimerkiksi somessa palautetta tekemisestämme. Kiitos aivan jokaisesta palautteesta ja viestin viemisestä eteenpäin! Emmekä tee vain hetkellistä kampanjaa, vaan jatkamme aiheen pitämistä esillä. Voit vieläkin osallistua omalta osaltasi esimerkiksi näin: älä tuomitse työtöntä, vaan auta häntä pitämään itsetuntonsa kohdillaan. Se on meidän kaikkien etu!
PS. Jokaiselle, joka tälläkin hetkellä kamppailee työnhaun kentällä haluan sanoa tämän: kyllä se työpaikka löytyy. Avoinna olevien työpaikkojen lisäksi on paljon piilotyöpaikkoja. Valmennusta, työkaluja, koulututusta ja tukea työnhakuun on runsain mitoin saatavilla, lue lisää miten voimme auttaa työnhaussa!
Ilona Kangas
Työelämäpalveluiden johtajaAutan jäseniämme ja työntekijöitämme onnistumaan työelämässä monin eri tavoin. Johdan ja kehitän YTK Työelämä ry:n toimintaa ja vastaan YTK Työelämäpalveluissa ja kassapalveluissa asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtamisesta.