Hur kan man stärka en arbetssökandes självkänsla?
Blogg
Ämnen
- Arbetslöshet
- Jobbsökande
En av våra medlemmar skrev som svar på vår medlemsenkät i maj:
”Negativt prat om arbetslöshet och arbetslösa är i värsta fall förlamande för de arbetslösa. Arbetslösheten undergräver den arbetslöses självkänsla, vilket ofta avspeglas långt in i arbetslivet, även efter anställningen. Detta återspeglas till exempel i rädslan för att ta på sig mer krävande jobb, byta jobb, löneförhandlingar etc. Det är här som det skulle vara riktigt viktigt att bryta ner stigmatiseringen av arbetslöshet!”
I vår enkät bad vi våra medlemmar att kommentera hurdana tankar vår planerade kampanj väcker.
Det talas mycket om självkänsla i dessa dagar, och som en påminnelse till dem som inte har studerat utvecklingspsykologi under en tid: självkänslan byggs upp under barndomen och tonåren av flera byggstenar. Men självkänslan kan också försämras i vuxen ålder. Självkänslan kan påverkas negativt av socialt utanförskap, arbetslöshet eller bristande uppskattning på jobbet, utmaningar i relationer, perfektionism, hälsoproblem, trauman, livskriser eller åldrande. Genom detta drabbas individen, men också samhället. Man kan till och med dra slutsatsen att utmaningar med självkänslan leder på samhällelig nivå till brist på entreprenörskap, risktagande och innovationer.
Vår medlems kommentar ovan sammanfattar det hela på ett gripande sätt. Självkänslan urholkas, vilket påverkar din förmåga att klara av att söka jobb och lyckas på ett nytt jobb. Så uppmaningen att bryta arbetslöshetens stigma är mycket viktig! Om vi verkligen kan minska den utmaning för självkänslan som arbetslösheten utgör för enskilda individer, kommer det att vara ett stort steg i riktning mot till och med ett ännu bättre Finland.
Är det bara den arbetslösa som har ansvar för sin självkänsla?
När vi frågade om våra medlemmars tankar kring vår kommande kampanj i maj, hade vi redan planterat idén om den kampanj som vi nu genomför. Bland våra medlemmar – cirka 530 000 finländska arbetstagare – finns det tiotusentals människor också för närvarande, vars självkänsla kan sättas på prov av ett utdraget jobbsökande. Dessa människor måste fortsätta kämpa varje dag för att hitta nästa jobb. Hur ska de kunna göra det om vi andra samtidigt i tysthet och ibland till och med verbalt föraktar dem?
Vad händer när jobbet är hittat och den arbetssökande blir anställd? I det inledande citatet sammanfattar vår medlem: ”[försämrad självkänsla] fortsätter ofta långt in i arbetslivet, även efter anställningen”. Hur säkerställer arbetsplatserna och de som jobbar med HR att en person som har kämpat med självkänslan i samband med jobbsökning hittar en ny väg för att stärka sin självkänsla? Eller, å andra sidan, hur vågar vi ge tillräckligt med tid för att självkänslan får en möjlighet att återhämta sig? I sådana fall måste arbetsplatserna våga samarbeta för att bygga upp förtroende för att arbetslivet bär frukt, även om det inte har gjort det tidigare. Det är här vi alla har möjlighet att stödja och hjälpa varandra!
Feedbacken har varit uppmuntrande
Medlemsenkäten gav oss ett starkt mandat från våra medlemmar att föra deras talan i frågan. Den stora majoriteten av våra medlemmar anser att det är viktigt att vi, som YTK, för deras talan i frågan och är föregångare till en positiv förändring.
Därför har det varit rörande och viktigt att få feedback på vårt arbete från andra människor, till exempel på sociala medier. Tack så mycket för all feedback och för att ni för budskapet vidare! För vår del är det inte frågan om bara en tillfällig kampanj, utan vi kommer att fortsätta att hålla frågan i rampljuset. Du kan fortfarande göra din del: döm inte de arbetslösa, utan hjälp dem att hålla självkänslan i schack. Det gynnar oss alla!
PS. Till alla som för närvarande kämpar för att hitta ett jobb, låt mig säga detta: du kommer ännu att hitta ett jobb. Förutom de öppna jobben finns det många dolda jobb. Coachning, verktyg, utbildning och stöd i jobbsökandet finns att få, läs mer om hur vi kan hjälpa dig att hitta ett jobb!
Ilona Kangas
Työelämäpalveluiden johtajaAutan jäseniämme ja työntekijöitämme onnistumaan työelämässä monin eri tavoin. Johdan ja kehitän YTK Työelämä ry:n toimintaa ja vastaan YTK Työelämäpalveluissa ja kassapalveluissa asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtamisesta.