Ihan kassalla* – kampanjen sprider information om arbetslöshetsskydd
Nyheter

Ämnen
- Medlemsförmån
- Medlemskap
- Utkomstskydd
- YTK
Att vara medlem i kassan och få bättre ekonomisk trygghet vid arbetslöshet eller permittering är inte en självklarhet. Tyvärr händer det ofta att människor inte ens tänker på det förrän de får ett permitteringsbesked eller förlorar sitt jobb. Det är då medlemskapet i kassan verkligen skulle vara fördelaktigt, eftersom den grundläggande dagpenningen som betalas ut av FPA är betydligt lägre än den inkomstrelaterade dagpenningen som betalas ut av kassan. Därför har vi inlett kampanjen Ihan kassalla (Helt på kassan).
Ingen blir automatiskt medlem i kassan, man måste själv ansluta sig till den. För att ansluta sig till kassan krävs initiativförmåga, framsynthet och ett intresse för att ta reda på mer. Med algoritmerna i sociala medier som erbjuder omedelbar tillfredsställelse kan det vara svårt att ta sig an sådana ämnen. Därför uppmanar vi influencers, familjemedlemmar, vänner och bekanta att informera varandra om fördelarna med att gå med i kassan. Det är som en försäkring, som bara behöver ordnas i god tid. Lyckligtvis är det väldigt enkelt att bli medlem!
Besök YTK:s sociala medier och använd det innehåll vi har skapat när du berättar för dina vänner och familj om arbetslöshetsskydd och medlemskap i arbetslöshetskassan!
*Alldeles på kassan
Du hittar oss på sociala medier @ytkpalvelut
Visste du att?
- Enligt vår undersökning har upp till 34 % av löntagarna* otillräcklig kunskap om arbetslöshetskassor och riskerar därför att hamna utanför förtjänstskyddet.
- Varje år blir tusentals arbetslösa utan utkomstskydd eftersom de har anslutit sig till kassan för sent.
*Studie gjord av YTK om medlemskap i arbetslöshetskassan våren 2025.
Samarbete med influencers på sociala medier
Tack till alla influencers på sociala medier som delar viktiga budskap med oss!


Att gå med i en arbetslöshetskassa är ett smart sätt att använda dina pengar
Som medlem i kassan får du mer!
#ihankassalla #kassakunnossa