Hyppää sisältöön

Etusivu Työelämäopas Työpaikkakiusaaminen

Työpaikkakiusaaminen

Sinulla on oikeus tehdä työsi turvallisessa ja kunnioittavassa ympäristössä. Työpaikalla ei tarvitse eikä pidä sietää häirintää, kiusaamista tai epäasiallista kohtelua. Mitä varhaisemmassa vaiheessa asia otetaan puheeksi, sitä helpommin se saadaan ratkaistua. 

Mikä on häirintää ja epäasiallista kohtelua? 

Häirintä tarkoittaa jatkuvaa tai järjestelmällistä kielteistä käyttäytymistä, joka vaarantaa työntekijän hyvinvoinnin. Se voi olla esimerkiksi: 

  • toistuvaa uhkailua tai pelottelua 
  • ilkeitä viestejä tai vihjailevaa puhetta 
  • pilkkaamista, väheksymistä tai loukkaamista 
  • työnteon perusteetonta vaikeuttamista tai jatkuvaa arvostelua 
  • maineen mustamaalaamista 
  • eristämistä työyhteisöstä 
  • seksuaalista häirintää. 

Mikä ei ole häirintää? 

Kaikki erimielisyydet eivät ole häirintää. Satunnaiset epäasialliset kommentit, erilaiset näkemykset tai työnantajan perustellut työnjohto-oikeuteen kuuluvat ratkaisut (kuten työn ohjaus, palautteen antaminen tai varoitus perustellusta syystä) eivät ole laissa tarkoitettua häirintää. 

Työnantajan velvollisuus

Työnantajalla on velvollisuus huolehtia siitä, että työpaikalla ei esiinny häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua. Työturvallisuuslain 28 §:n mukaan kun työnantaja saa tiedon häirinnästä, hänen on käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan poistamiseksi. 

Työnantajan on siis: 

  • seurattava aktiivisesti työyhteisön tilaa ja puututtava ongelmiin oma-aloitteisesti 
  • asetettava selkeät pelisäännöt hyvälle käytökselle ja viestittävä, että häirintään on nollatoleranssi 
  • järjestettävä toimintamallit ja tuki tilanteiden selvittämiseksi 
  • ryhdyttävä selvittämään ja poistamaan häirintä sen jälkeen, kun asiasta on tehty ilmoitus. 

Mitä voit tehdä itse? 

Jos kohtaat häirintää, sinulla on oikeus ja mahdollisuus toimia: 

  1. Kerro käytöksen olevan asiatonta. Sano selkeästi, että toivot sen loppuvan. 
  1. Ilmoita asiasta esihenkilölle. Jos esihenkilö on osallinen, vie asia hänen esihenkilölleen. 
  1. Kirjaa tapahtumat ylös: päivämäärät, tilanteiden kuvaus ja mahdolliset todisteet auttavat selvittelyssä. 
  1. Tee häirintäilmoitus. Työturvallisuuslain 28 §:n mukaisesti työnantajan selvitysvelvollisuus ja velvollisuus poistaa epäasiallinen kohtelu käynnistyy vasta, kun työnantaja saa asiasta tiedon. Tee siis kirjallinen häirintäilmoitus ja toimita se työnantajalle (esihenkilölle tai muulle nimetyllä taholle). 
  1. Hae tukea. Käänny työsuojeluvaltuutetun, työterveyshuollon tai YTK Työelämän jäsenenä Lakikaverin puoleen. 
  1. Tarvittaessa ota yhteyttä työsuojeluviranomaiseen. Jos työnantaja ei reagoi ilmoitukseen, voit saada neuvoja ja apua aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta. 

Työsuojeluviranomainen tukena 

Työsuojeluviranomainen (aluehallintovirasto) valvoo, että työnantaja täyttää velvollisuutensa. He antavat ohjeita ja neuvoja, ja tarvittaessa varmistavat, että työnantaja ryhtyy toimiin. He eivät kuitenkaan sovittele riitoja tai hae korvauksia puolestasi. 

Muista

Et ole yksin. Häirintään voi ja pitää puuttua. Häirintäilmoitus on tärkeä askel – se varmistaa, että työnantajan velvollisuudet käynnistyvät ja että epäasiallinen kohtelu tulee käsitellyksi asianmukaisesti.

Lisätietoa

Työsuojelun verkkosivuilta löydät lisätietoa työsuojelusta ja sitä koskevien säännösten ja määräysten noudattamisen valvonnasta.

Mieli ry:n verkkosivuilla voit saada maksutonta apua ja lukea lisää:

Koulutusvinkkejä aiheesta

Voit tutustua aiheeseen lisää myös jäsenetuihisi kuuluvassa työelämän verkkokoulutuskirjastossa.

Vaikeat esihenkilötilanteet – Työpaikkakiusaamiseen puuttuminen

Katso koulutus työpaikkakiusaamisesta ja muusta ongelmakäyttäytymisestä

Muista että katsellaksesi Eduhousen koulutuksia, sinun tulee olla rekisteröitynyt verkkokoulutuspalvelun käyttäjäksi. Jos et vielä ole rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen OMA+-palvelussa osiossa Webinaarit ja koulutukset