Jokaisella työntekijällä on oikeus turvalliseen työelämään. Työnantajan velvollisuus on vakuuttaa työntekijät työtapaturmien ja ammattitautien varalta. Turvasi perustuu työtapaturma- ja ammattitautilakiin, ja korvaukset maksetaan työnantajan ottaman lakisääteisen tapaturmavakuutuksen kautta.
Mikä on työtapaturma?
Työtapaturma on äkillinen, odottamaton ja ulkoisen tekijän aiheuttama tapahtuma, josta seuraa vamma tai sairaus. Työtapaturma voi sattua esimerkiksi:
työssä tai työpaikalla
työpaikkaan kuuluvalla alueella
matkalla kodin ja työpaikan välillä
työnantajan määräämällä työ- tai asiointimatkalla
työnantajan asioilla tai pelastamassa omaisuutta tai ihmishenkiä
ulkomailla suomalaisen työnantajan lähettämänä.
Myös lyhyessä ajassa (enintään yhden vuorokauden aikana) syntyneet vammat, kuten syövyttävän aineen aiheuttamat iho-oireet tai äkilliset lihas- ja jännevammat, voivat olla työtapaturmia.
Vakavat työtapaturmat
Työnantajan on ilmoitettava viipymättä vakavasta työtapaturmasta poliisille ja aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle. Vakava tapaturma on esimerkiksi tilanne, jossa työntekijä menehtyy tai hänelle aiheutuu pysyvä tai vaikealaatuinen vamma (esim. monimurtumat, vaikea aivovamma, silmän menetys, laajat palovammat).
Työsuojeluviranomainen tutkii kaikki vakavat tapaturmat selvittääkseen syyt ja estääkseen vastaavat tilanteet tulevaisuudessa.
Miten ammattitauti määritellään?
Ammattitauti on sairaus, jonka pääasiallinen aiheuttaja on työssä oleva fysikaalinen, kemiallinen tai biologinen tekijä.
Ammattitaudin määritys ei perustu vain lääketieteeseen, vaan myös lainsäädäntöön.
Työperäisiä sairauksia ovat kaikki ne, joilla on yhteys työhön. Kuitenkin vain ne, joissa työn aiheuttaja on pääasiallinen, katsotaan ammattitaudeiksi.
Yleisiä ammattitauteja ovat meluvammat, hengitystieallergiat ja astma, kemikaaleista johtuvat ihosairaudet, asbestisairaudet sekä yläraajojen rasitusvammat.
Ammattitaudit voidaan estää tunnistamalla ja poistamalla taudin aiheuttavat tekijät työstä.
Lääkärin ilmoitusvelvollisuus
Jos lääkäri epäilee ammattitautia tai muuta työperäistä sairautta, hänen on viipymättä ilmoitettava siitä aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelle, salassapitosäännösten estämättä.
Toimi näin, jos sinulle sattuu työtapaturma tai epäilet ammattitautia
Ilmoita heti asiasta työnantajalle tai esihenkilölle.
Pyydä vakuutustodistus ja ota se mukaan hoitoon. Sen avulla saat hoidon maksutta. Jos todistusta ei ole, maksat ensin itse, mutta kulut korvataan kuitteja vastaan vakuutusyhtiöstä.
Varmista, että työnantaja tekee tapaturmailmoituksen vakuutusyhtiöön. Korvauksen haku käynnistyy vasta tästä. Jos työnantaja ei tee ilmoitusta, voit tehdä sen itse kirjallisesti vakuutusyhtiölle. Vakuutusyhtiön tiedot on löydyttävä työpaikan ilmoitustaululta. Jos et saa tietoa, voit tehdä ilmoituksen mihin tahansa tapaturmavakuutusyhtiöön.
Jos työnantajalla ei ole vakuutusta, Tapaturmavakuutuskeskus (TVK) huolehtii korvausasian käsittelystä ja maksusta.
Kirjaa muistiin tapahtumat, ajankohdat ja olosuhteet.
Hakeudu lääkäriin heti ja kerro, että kyse on työtapaturmasta tai ammattitautiepäilystä.
Mitä korvauksia voit saada?
Tapaturmavakuutuksesta voidaan korvata muun muassa:
sairaanhoito-, tutkimus-, lääke- ja matkakulut
päiväraha työkyvyttömyyden ajalta (enintään yksi vuosi)
tapaturmaeläke, jos työkyvyttömyys jatkuu yli vuoden
haittaraha pysyvästä haitasta (aikaisintaan vuoden kuluttua tapaturmasta)
kuolemantapauksessa hautausapu ja perhe-eläke leskelle ja lapsille.
Tarkat tiedot saat aina vakuutusyhtiöstä, jossa työnantajasi vakuutus on.
Muista että katsellaksesi Eduhousen koulutuksia, sinun tulee olla rekisteröitynyt verkkokoulutuspalvelun käyttäjäksi. Jos et vielä ole rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen OMA+-palvelussa osiossa Webinaarit ja koulutukset.