Skip to content

Hem Arbetslivsguide Mobbning på arbets­platsen

Mobbning på arbets­platsen

Du har rätt att göra ditt arbete i en säker och respektfull miljö. På arbetsplatsen behöver och bör man inte tolerera trakasserier, mobbning eller osakligt bemötande. Ju tidigare problemet tas upp, desto lättare är det att lösa.

Vad utgör trakasserier och olämpligt beteende?

Trakasserier innebär ett kontinuerligt eller systematiskt negativt beteende som äventyrar arbetstagarens välbefinnande. Det kan till exempel vara:

  • upprepade hot eller trakasserier
  • elaka meddelanden eller insinuerande kommentarer
  • hån, nedvärdering eller förolämpningar
  • omotiverad försvårande eller fortlöpande kritik av arbetet
  • förtal
  • isolering från arbetsgemenskapen
  • sexuella trakasserier.

Vad är inte trakasserier?

Alla meningsskiljaktigheter är inte trakasserier. Enstaka olämpliga kommentarer, olika åsikter eller arbetsgivarens motiverade avgöranden som hör till arbetsledningsrätten (t.ex. arbetsvägledning, feedback eller varningar av motiverade skäl) är inte trakasserier som avses i lagen.

Arbets­givarens skyldig­het

Arbetsgivaren är skyldig att se till att det inte förekommer trakasserier eller annat osakligt bemötande på arbetsplatsen. Enligt 28 § i arbetarskyddslagen ska arbetsgivaren, när denne får kännedom om trakasserier, vidta åtgärder för att avhjälpa situationen med de medel som står till buds.

Arbetsgivaren måste därför:

  • aktivt övervaka arbetsmiljön och ingripa vid problem på eget initiativ
  • sätta upp tydliga spelregler för gott uppförande och signalera att det finns nolltolerans mot trakasserier
  • organisera verksamhetsmodeller och stöd för att utreda situationer
  • vidta åtgärder för att utreda och eliminera trakasserier efter att de har rapporterats.

Vad kan du göra själv?

Om du utsätts för trakasserier har du rätt och möjlighet att vidta åtgärder:

  1. Säg att beteendet är opassande. Säg tydligt att du vill att det ska upphöra.
  2. Anmäl ärendet till din chef. Om din chef är inblandad, ta ärendet vidare till hans eller hennes chef.
  3. Dokumentera händelserna: datum, beskrivningar av situationerna och eventuella bevis kommer att underlätta utredningen.
  4. Gör en trakasserianmälan. Enligt 28 § i arbetarskyddslagen inträder arbetsgivarens utredningsskyldighet och skyldighet att undanröja osakligt bemötande först när arbetsgivaren får kännedom om saken. Gör alltså en skriftlig anmälan om trakasserier och lämna in den till arbetsgivaren (förman eller annan namngiven instans).
  5. Sök stöd. Vänd dig till arbetarskyddsfullmäktigen, företagshälsovården eller som medlem i YTK Arbetsliv till Juristkompisen.
  6. Vid behov kontakta arbetarskyddsmyndigheten. Om arbetsgivaren inte reagerar på anmälan kan du få råd och hjälp av ansvarsområdet för arbetarskyddet vid Regionförvaltningsverket.

Arbetar­skydds­myndig­heten som stöd

Arbetarskyddsmyndigheten (regionförvaltningsverket) övervakar att arbetsgivaren fullgör sina skyldigheter. De ger anvisningar och råd, och vid behov ser de till att arbetsgivaren vidtar åtgärder. De medlar dock inte i tvister eller söker ersättning åt dig.

Kom ihåg

Du är inte ensam. Trakasserier kan och bör åtgärdas. Trakasserianmälan är ett viktigt steg – den ser till att arbetsgivarens skyldigheter sätts igång och att osakligt bemötande behandlas på behörigt sätt.

Mer information

På arbetarskyddets webbplats hittar du mer information om arbetarskyddet och övervakningen av att bestämmelserna och föreskrifterna följs.

På Mieli rf:s webbplats kan du få kostnadsfri hjälp och läsa mer:

Tips på utbildningar i ämnet

Du kan också lära dig mer om ämnet i onlineutbildningsbiblioteket för arbetslivet, som är en del av dina medlemsförmåner.

Vaikeat esihenkilötilanteet – Työpaikkakiusaamiseen puuttuminen

Katso koulutus työpaikkakiusaamisesta ja muusta ongelmakäyttäytymisestä

Kom ihåg att för att kunna se Eduhouse utbildningar måste du vara registrerad som användare av online-utbildningstjänsten. Om du ännu inte är registrerad kan du göra det i OMA+ -tjänsten under Webbinarier och utbildningar.