Kommunikation och rådgivning, ansökningar om dagpenning, utbetalda förmåner och beslut om dagpenning, information om medlemsavgifter, personliga kontaktuppgifter
Alla arbetsgivare, oavsett organisationens storlek eller anställningsförhållandets form eller varaktighet, är skyldiga att ordna förebyggande företagshälsovård. Företagshälsovård är en tjänst som ordnas av arbetsgivaren och som framför allt stöder den anställde i olika skeden av karriären. Den bidrar till att upprätthålla hälsa, arbetsförmåga och välbefinnande och förebygger arbetsrelaterade sjukdomar och stress. Genom företagshälsovården får de anställda tillgång till experthjälp och förebyggande stöd som bidrar till att göra arbetslivet säkrare och mer hållbart.
Arbetsgivarens skyldighet att ordna företagshälsovård för sina anställda fastställs i lagen om företagshälsovård (1383/2001).
Anställdas rättigheter och intressen
I Finland har arbetsgivare en lagstadgad skyldighet att ordna företagshälsovård. Den är kostnadsfri för anställda och innehållet planeras utifrån arbetets och arbetsmiljöns behov.
Arbetshälsovården kan organiseras till exempel
genom en hälsocentral
som tjänster som tillhandahålls av en privat vårdcentral
som en tjänst som tillhandahålls av arbetsgivaren
Hur gynnar företagshälsovården de anställda?
Den största fördelen med företagshälsovård är att den stöder de anställda i deras vardag, särskilt när deras välbefinnande eller hälsa sätts på prov.
Anställda får:
Förebyggande stöd för hälsa och arbetsförmåga, såsom hälsoundersökningar, arbetsförmågebedömningar och tidiga insatser vid problem.
Hjälp med att hantera stress. Riskfaktorer identifieras och lösningar erbjuds för att minska fysisk eller psykisk stress.
Trygghet för din karriär, från hälsokontroller före anställning till åtgärder för att stödja arbetsförmågan i slutet av din karriär.
En konfidentiell samtalspartner. Ett tvärvetenskapligt team (arbetsläkare, arbetspsykolog, arbetsterapeut etc.) står till förfogande för medarbetarna.
Möjlighet att påverka ditt eget välbefinnande. Undersökningar och bedömningar kan bland annat användas för att hitta stödåtgärder som är lämpliga för medarbetaren.
Mål för arbetshälsovården ur arbetstagarens perspektiv
Kärnan i företagshälsovården är att hjälpa anställda att hålla sig friska och arbetsföra. Den bidrar till att:
upprätthålla och främja personlig hälsa och välbefinnande
säkerställa en säker och hälsosam arbetsmiljö
förebygga sjukdomar och olycksfall innan de inträffar
stödja psykiskt välbefinnande och arbetsgemenskapens funktion
Förtroende och dataskydd
Anställdas information är säker inom företagshälsovården. Hälsoinformation är konfidentiell och arbetsgivare har inte tillgång till den utan giltig anledning eller den anställdes samtycke. Detta säkerställer att du kan söka hjälp och stöd från företagshälsovården med sinnesro.
Kom ihåg att för att kunna se Eduhouse utbildningar måste du vara registrerad som användare av online-utbildningstjänsten. Om du ännu inte är registrerad kan du göra det i OMA+ -tjänsten under Webbinarier och utbildningar.